SVAR PÅ KOMMENTAR - mammas sjukdom

Hej du fegis som inte vågar skriva namn.
Helt äcklig fråga det här är, tror du allvarligt att min mamma ligger på sjukan för att hon är förkyld. Om det ändå vore så. Tyckte inte heller den glada skrattande gubben passade in där. Men, hur ska du veta? Egentligen. Så, en sista gång kör jag denna helvetes förklaring så jag slipper sånna här kommentarer i fortsättningen. 



Sedan 3 år tillbaka har min familj levt i detta helvete cancer skapar. Jag kan inte ens försöka mig på att beskriva vilken fruktansvärd skräck och ångest det är. Jag trodde att innan min mamma blev sjuk att alla sjukdomar gick att bota, men nu vet jag att cancer inte alltid går att bota. Den där första gången mamma fick bröstcancer så fattade jag inte grejen med det hela, det var mer som att, okej hon är sjuk. Ingen big deal det går över. Jag var inte insatt i det eftersom jag inte upplevt eller förstått vad cancer innebar. Så den där första gången kommer jag inte alls ihåg något mycket av, för mig var allt normal. Jag kan inte ens föreställa mig vilket helvete det måste ha varit för mamma. Alla mina kompisar var helt krossade av detta och ville trösta mig och fråga hur jag mådde, jag bara skrattade och låtsades som ingenting. Jag fattade inte då i mina dryga 11 år att cancer dödar.
Dagen före midsommar 2007 så kände min mamma ett knöl i hennes bröst, hon förstod att något inte stod rätt till. Det var långhelg och mamma bestämde sig för att vänta till kommande måndag innan hon skulle besöka en läkare. Hon kom till vårdcentralen och där ville man avvakta för att se eventuell förändring innan mammografi skulle bli nödvändigt eftersom det kanske bara kunde vara en cysta. Men mamma bad om en remiss och fick fara till Sunderby Sjukhus på fredagen samma vecka. 

Mamma var bara 40 år. En eftermiddag diagnostiserades hon med den befarade kvinnosjukdomen bröstcancer, hon fick tid för operation bara nio dagar senare. Efter operationen väntade både cellgiftsbehandling och strålning. (Mamma var med i Boden Guiden i Oktober 2008 och berättade om hennes cancer, så jag har tagit lite text därifrån) 
Under strålbehandlingen i Umeå satt Maria ned i väntrummet innan det var hennes tur. Under dem stunden han hon reflektera mycket över sin egen situation. "Jag såg barn i alla åldrar som var utan hår, svullna av cortison och en del hade stora ärr i skalle. Min bröstcancer kändes som ingenting jämfört med att barn drabbas. Där och då kom jag underfund med att: Det finns alltid de som har det värre.

Mamma har alltid sedan dess sagt så, det finns alltid de som har det värre. Mamma tänker alltid på att alla andra ska må bra och sätter dom i första hand och inte sig själv. Visst, nog är det bra. Men ibland måste man tänka på sig själv och sätta sig in i den situation man lever i. 

Mammas cancer tog extra hårt på min stora syster Jessica. Dom var varandra närmast och påverkades av varje steg, framgång och motgång. Jag kan nog inte riktigt sätta mig i samma situation som mamma lever i, men tanken på att leva med en mamma som har cancer är helt jävla äckligt jobbigt så jag kan ju förstå vad hon går igenom. Jag förstår att hon förlorade en del av sig själv, tappade hår och naglar. Det var en hemskt period när hon fick cancer så slutade bekanta hälsa och ta kontakt för man kanske inte vågade fråga hur det stod till. Många gick igenom min pappa istället för att fråga mamma, mamma sa att hon hade aldrig något emot att berätta. 
Jag tycker sånt bara är löjligt, hur man kan bara slänga iväg en person när en får cancer. Det var då som hon behövde allt stöd hon kunde få..någonsin.
Jag kommer ihåg en speciell stund, kommer då aldrig glömma den. Det var när mamma var på strålning i Umeå, jag var där över sportlovet. Den 29 februari 2008 låg jag i soffan på sjukhus hotellet och mamma i sängen, hon låg och smsade med pappa och då uttalades orden "Vill du gifta dig med mig?" Ja, var såklart svaret. Jag vet dock inte vem som frågade vem.. det är en evig fråga. Den åttonde februari 2008, alltså, 080808 så höll bröllop till på farmors lägenhetsgård på Befälsvägen. Några dagar efter, den 15/8 så for vi iväg på en Turiket resa för avslappning efter alla behandlingar och motgångar men även en bröllopsresa för mamma och pappa. Jag, mamma och pappa satte oss på planet med min kusin Isak, faster Åsa och hennes man Lars för att åka mot värmen. Solen hettade så mycket att man knappt kunde gå i sanden utan att bränna sig, fruktansvärt och underbart på samma gång.
Detta fick mig att bryta ut i tårar alldelens nyss.. jag sitter med Boden Guiden där mamma var med i. Lägger ut en bild, kan ni inte läsa så är det erat problem.
Den sista tiden under 2008 han man må bra, man han tänka att nu är allt bra. Allt är bra nu. Allt är bra. Tills dagen då man slogs ner till marken igen. Jag och mamma satt i bilen, Januari 2009. Pappa var ute med hundarna på Fira Emilia parkeringen, mamma sänkte radion. Hon sa tyst, Elin. Jag har cancer igen.
Hon hade fått reda på det innan julen 2008 men hade inte velat berätta det till mig för hon ville inte förstöra min jul. Mitt svar blev okej. Jag vet inte vad jag tänkte med. Ens mamma vill ha en hjälpande hand, en tröstande kram, en puss på pannan och höra ens dotter säga att allt ska bli bra. Det är lätt att tänka, det är lätt att bara skita i det. 

Nu förstod jag att detta helvete var tillbaka. Men nu räckte det med strålning (tror jag, kommer ärligt talat inte ihåg) Cancern försvann, mamma fick behålla håret och det var den bästa sommaren någonsin för min mamma var frisk nog att kunna leva livet. Tiden gick och gick tills den förbannade cancern kom och slog ner oss till botten igen. Hösten 2009, det är cancern hon har idag. Jag känner mig inte så delaktig denna gång, jag vill bara blunda och låtsas som att allt är bra. Jag tror att allt är bra.
Kan ju säga nu rätt ut att det är inte bra just nu. Det är totalt skit. Hela allt.
Mamma mår inte bra och har inte gjort det dom senaste månaderna, har legat med tumörfeber i flera veckor (månader). Har inte orkat med någonting. Cancern är inte invändig, den är utanpå kroppen, som bölder. Som då såklart skaver och blöder så hon får vara helt inlindad i bandage. Hela överkroppen och hela allt. Jag måste öppna ögonen och inse det värsta, hon har inte länge kvar. Men på den tiden ska jag ta vara på. Jag kan inte låtsas att allt är bra, det är allvar nu.
Jag skriver personligare än jag vill. Mer personligt än jag själv orkar. Men jag måste skriva. Måste dela med mig av smärtan. För ibland blir den bara för överväldigande. Ibland vet jag inte hur jag ska orka leva med döden och sjukdom ständigt närvarande. Det känns som att alla har cancer. Ally dog i cancer, farmor har cancer. Farfar är väl inte på topp heller och inte morfar heller. Och värst av allt, min mamma har cancer. 
Att gå igenom en del av sin ungdomstid med först bekanta, släktingar och vänner som är sjuka och sedan en mamma sjuk i cancer sätter sina spår. Jag orkar inte göra allt det som andra i min ålder gör. Jag är inte längre samma naiva unga människa som jag en gång var. Jag har vuxit upp fort. Känner mig 100 år äldre än mina vänner. Jag har blivit både allvarligare och tystare. Ledsnare och tröttare.
Men allt är inte bara mörker. När man inte vet hur många dagar det finns kvar så värdesätter man dom mer. En dag när mamma inte "är-så-jätte-trött" är en bra dag. En god dag. En dag för hopp. Saker som förut gjorde mig förkrossad berör mig inte längre. Jag har insett att det inte finns någon tid att slösa. Det gäller att älska här och nu. Min mamma har cancer. Allt har blivit satt på perspektiv, livet och döden, så nära varandra.
Tårar. De rinner oavsett man vill eller inte. Men tron på att de lindrar ångesten och sorgen gör att jag låter dom rinna. Vad spelar det för roll?  Min mamma har cancer. En mening som fastnat i mitt huvud och återupprepas om och om igen.
Hela familjen  har drabbats av en hinna av sorg, känsla av maktlöshet och en ilska mot sjukvården som kunnat förhindra denna äckliga sjukdom. En tumör som växt sig så stor på min mammas kropp och hotar att ta livet av henne.

Med dessa ord avslutar jag denna gången för att samla ihop mig och att ni nu förstår hur jag har det och min mamma innan ni kommer med störda meningslösa kommentarer.  Klart att livet måste gå vidare, det stannar inte bara upp. Men så går mina tankar just nu. kan inte hindra dom. Stoppar undan alla känslor, slår på autopiloten och ler lite grann när jag möter världen på riktigt men på kvällen när ljuset är släckt. Det är då den kommer, den eviga smärtan som började 2007 och kommer aldrig någonsin ta slut. Aldrig. 

Jag hatar mig själv för att jag aldrig funnits där för mamma, aldrig tagit mig initiativ att fråga hur hon mår och krama henne och säga att allt är bra. Att säga jag älskar dig, jag säger det för sällan. Min mamma behöver all kärlek hon kan få nu av sina barn. Men även min pappa, och släktingar. Vad som än händer, vad som än sägs. Min kärlek till min mamma är viktigare än någonting annat, jag älskar dig mamma. Förevigt, föralltid ♥



 

Men som sagt, ska inte säga något.
Det finns alltid någon som har det värre.

Men om någon har det värre än det här, ja då skulle jag kunna göra vad som helst för den människan. Jag hatar det här. Jag vill inte att mamma ska känna att hon förstör, det gör hon inte. Hon är min mamma, och jag är evigt tacksam för det. Ingen kan ta min mammas plats, hon är min ögonsten. Mitt allt. Mitt liv. Min själ. Mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: moa

<3<3

2011-03-03 @ 22:16:40
URL: http://moabernhardsson.blogg.se/
Postat av: becka niemi

Hemskt när ens mamma är sjuk!

vet hur det känns, iallfall lite ;/

2011-03-03 @ 22:18:32
URL: http://beckaniemi.blogg.se/
Postat av: Helen // Josefins mamma

Vilken fin video du har gjort.

Ingen kan förstå vad du går igenom.

2011-03-03 @ 22:38:28
Postat av: Johanna Hagberg

Gud vad hemskt! Det som aldrig ens skulle falla mig på tanken är din vardag, kan inte säga att jag förstår för jag har aldrig varit med om det, tycker så himla synd om dig! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, blev riktigt rörd av texten hoppas allt blir bra, kram :)

2011-03-03 @ 22:42:31
Postat av: Anonym

Jag gråter som ett litet barn. Fan..

Kram.

2011-03-03 @ 22:46:51
Postat av: maria

Jätte fint skrivet Elin!

2011-03-03 @ 22:51:20
URL: http://marrenilsson.blogg.se/
Postat av: Marcus

åh Elin, älskade vän!

Jag kan inte ens tänka mig hur ni har det.. Du vet att jag finns för dig.. Bara att höra av dig om du vill prata.. <3

2011-03-03 @ 22:58:46
URL: http://marcushedmaan.blogg.se/
Postat av: Stina/Marcus mamma

Marcus bad mig läsa din blogg ikväll.Vilken fin video du gjort,man blir verkligt berörd.Livet kan vara så grymt ibland.styrkekramar till dig och din familj<3

2011-03-03 @ 23:01:59
Postat av: Marcus

åh Elin, älskade vän!

Jag kan inte ens tänka mig hur ni har det.. Du vet att jag finns för dig.. Bara att höra av dig om du vill prata.. <3

2011-03-03 @ 23:06:18
URL: http://marcushedmaan.blogg.se/
Postat av: emmy

<3

2011-03-03 @ 23:24:14
Postat av: Elin Jonsson

Vilken fin text och video! Du är så himla bra Elin! Take care! <3

2011-03-04 @ 18:07:56
URL: http://eelinjonssonn.blogg.se/
Postat av: Klara

Vilken fin video du har gjort Elin. <3

=)

2011-03-04 @ 19:09:20
URL: http://klarrissa.blogg.se/
Postat av: Charlotta

Förstår dig gumman.

Tårarna bara rann för jag kände igen mig så mycket.

Vet bara hur dåligt jag mått och du måste ha det tusen gånger värre <3

2011-03-04 @ 20:25:38
URL: http://dontbefancy.blogg.se/
Postat av: Terese Lindström (dagiskamrat)

Jag är verkligen innerligt ledsen för hur du och din familj har det. Din underbara mamma var en stor del av min uppväxt och tillsammans med dig så gjorde ni iallafall en del av min barndom otroligt bra.

Fortsätt kämpa på precis som ni gör, och jag hoppas verkligen från botten av mitt hjärta att det går så bra det bara kan gå. Varma kramar!

2011-03-05 @ 00:27:07
Postat av: Farmor

Älskade barn,jag vet att du har det svårt, och du vet också var jag finns om du vill prata. Jag finns alltid för dej. Älskar dej, glöm inte det.<3

2011-03-06 @ 02:35:42
Postat av: Marléne

Jag önskar verkligen att jag kunde trolla din mamma frisk igen. Det är så fruktansvärda saker du måste genomleva. Tänker på dig och önskar att du och din familj får många bättre dagar, där din mamma är lite piggare.

Jag tycker du är så otroligt mogen och modig som vågar skriva precis som det är. Det är det inte många som skulle vågat det.

Men Elin glöm aldrig att din mamma älskar dig och dina syskon mest i hela universum och att när man är sjuk kanske man inte alltid orkar säga det, men i hennes hjärta kommer det alltid att vara så. Ni är säkert drivkraften i hennes liv så att hon orkar varje dag när det smärtar och gör ont i henne. Kärlek ger en enorm kraft.

Jag önskar dig allt gott Elin och hoppas att du och din mamma får några underbara dagar tillsammans framöver.

Stor kram från Marléne

2011-03-06 @ 15:41:34
Postat av: Lisa

oj.

Fruktansvärt vad du måste ha det svårt.

Känner dig inte alls, men jag vill som ändå att allt ska bli bra för dig och din mamma.

Texten du skrev fick mig alldeles tårögd.

Ber för dig och din mamma, hoppas verkligen det slutar gott.

Kärleken till sin mamma är evig

2011-03-06 @ 22:14:34
URL: http://precislisa.blogg.se/
Postat av: Elin Nedlund

Åh, kände hur tårarna bildades i mina ögon och sen föll ner på min kund. Jag kan verkligen inte förstå hur stark du måste vara! Jag önskar all lycka i hela världen till dig och din mamma och din familj!

Livet är svårt.. jag önskar bara att det inte vore så orättvist.

2011-03-08 @ 20:49:37
URL: http://miichelin.blogg.se/
Postat av: felicia

jag har ALDRIG gårtit såhär mycket till en text, jag tycker det är oerhört stort att du skriver och berättar om detta, hoppas allting går bra och att ni lever lyckligt.! ♥

2011-03-08 @ 21:18:56
URL: http://flundh.blogg.se/
Postat av: Melinda

Känner dig inte eller någnting. Men jag blev så oerhört berörd av den här texten<3 Skulle aldrig kunna sätta mig in i situationen att min mamma hade cancer :/ Det du skriver här är otroligt starkt skrivet. Hoppas verkligen ni får en fin tid tillsammans det som är kvar och lycka till med allt! Var stark!

2011-03-17 @ 19:26:41
URL: http://meellee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0